13.5.08

wat ik nog wilde zeggen tegen Gie Laenen op de laatste zitting van het proces vandaag

Ik ben een van de jongens die voor de verjaringstermijn met het gerecht in contact kwamen. Toch vind ik de eenheid van opzet en de notie van voortgezet misdrijf heel belangrijk. Ik kan me niet uitspreken over de juridische dimensie van deze termen, maar ik kan wel iets zeggen over wat ik gezien heb in de jaren waarin ik een van Gie Laenen’s jongens was. Uiteraard zag ik dat niet echt op de leeftijd van 13, 14 en wilde ik het lang erna niet zien, maar mijn inspirerende vriendschap met Gie Laenen, heeft nooit bestaan. Het was een lichamelijke relatie waarbij hij me tegelijkertijd als volwassene behandelde en me als een kind manipuleerde. Dit was ingebed in de toneelgroep waarin ik meedeed enerzijds en mijn familie anderzijds. Door zijn subtiele aanpak werd Gie Laenen vriend aan huis, het feit dat hij een innemende echtgenote en een dochter had spraken hem vrij van elke verdenking. Hij was een vertrouwenpersoon die ervoor zorgde dat zijn relaties met jongens min of meer openlijk konden bestaan. Binnen het Circus van Glitter en Ellende, het toneelstuk waarvoor ik geselecteerd werd dankzij mijn uitzonderlijke acteertalent, al speelde mijn voorkomen als 13-jarige jongen misschien ook wel mee, was onze relatie quasi normaal. Na al die jaren, de lengte van het proces zorgt voor voldoende tijd tot bezinning, zie ik een aantal dingen klaar en helder.

Die hele groep die hele weekends samen repeteerde en heel hecht werd zorgde misschien voor een mooi artistiek resultaat, maar was in de eerste instantie een microsamenleving waar Gie Laenen zich rustig als pedofiel kon uitleven zonder dat woord natuurlijk ooit te gebruiken. Is de vraag relevant of hij dan enkel toneel maakte om toegang te hebben tot jongens, of vanuit artistieke aspiraties? Niet echt, iemand vergeleek het terecht met de coach die ervoor zorgt dat een atlete sneller en sneller loopt en er vervolgens mee in bed duikt. Een goede coach gaat dan een stap te ver. De band kan heel intens worden en het is aan de volwassene om de grens te trekken. Maar als die volwassene zijn hele leven in dienst staat van het doen vervagen van die grens dan acht ik de kans klein dat hij zich zal excuseren voor wat er is gebeurd. Nochtans denk ik dat excuses op zijn plaats zijn. Voor alle jongens wiens puberteit extra overhoop werd gehaald, excuses voor de ouders die gemanipuleerd werden en wiens relatie met hun kinderen jarenlang bemoeilijkt werd, excuses voor alle leden van de toneelvoorstelling, die dachten dat ze uitverkoren waren en die allerlei relaties aangingen die ze anders niet zouden willen aangaan. Er was een soort van normvervaging, niemand keek op van een dertiger die met een minderjarig meisje samen was en iedereen was eigenlijk net iets te close en kon thuis niet uitleggen hoe fijn die weekends wel waren. Gie Laenen kon zich heel goed als vertrouwenspersoon opstellen. Charismatisch voor een groep en grappig en spontaan rond familie en kinderen. Een vriendin van mij dacht ooit dat hij mijn nonkel was. Als een nonkel zich vergijpt aan familie dan heet dat incest. Het is een goede vergelijking want het was voor mij heel moeilijk om te kunnen praten over wat er allemaal gebeurd is, juist omdat het zo dicht stond bij het familieleven. Ik heb dan ook twee verklaringen afgelegd, een toen de politie me plots opriep en waarin ik me op de vlakte hield en een andere jaren later, toen ik afgestudeerd was en klaar was om dat boek terug open te doen. Ik ben gaan vertellen wat ik had meegemaakt en het is het verhaal van een man die zijn hele leven in dienste heeft gesteld van het verheerlijken van de schoonheid en voor hem is die schoonheid de ontluikende seksualiteit bij jongens. Wat die jongens daar zelf bij voelen lijkt voor hem irrelevant. Ik heb nooit begrepen waarom Mieke Martens dit mee mogelijk maakte, zij werkte als een kabinetchef voor een welbespraakte politicus, die voor zijn programma een breed draagvlak opbouwde via groepen, hoorspelen, boeken, brieven en theater. Ik vraag me af of er dezer dagen nog uitgevers een boek zoals de Verboden tuin zouden willen publiceren. Een jongen komt per toeval terecht in een verboden tuin en beleefd er allerlei avonturen met de tuinman, waarbij hij steeds blij en enthousiast thuiskomt, maar zijn moeder niet kan vertellen waarom hij precies zo blij is. Ik ben zelf ook in die verboden tuin terechtgekomen en weet nu dat de tuinman mij er nooit had mogen binnenlaten.

Ik hoop dat er geen andere jongens dit nog moeten meemaken met Gie Laenen. Ik voel me gemanipuleerd en tussen twee volwassenen zou zoiets enkel een serieuze kater opleveren, maar ik was een kind van 13. Mij heeft Gie Laenen nooit fysiek tot iets gedwongen, maar ik heb er nooit voor gekozen om mijn eerste lichamelijke ervaringen op te doen met een oude man van 48. Hij liet mij geloven dat ik uitverkoren was, tot ik besefte dat ik deze relatie moest beëindigen. De “inspirerende vriendschap” zorgde uiteindelijk voor een serieuze achterstand in relaties met meisjes, onzekerheid ten aanzien van vrienden en werk, een tijdelijke vervreemding van mijn ouders en vele vele gesprekken om die zaken een plaats te geven. Dankzij gesprekstherapie die ik nu volg besef ik dat de schade zeker niet onherroepelijk is, maar toch was dit misbruik, in mijn geval, heel psychologisch en zeker niet enkel fysiek. Ik had hier zoveel liever vandaag niet hoeven te staan, maar deze zaken moeten gezegd worden en Gie Laenen moet gestopt worden.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik blijf nog steeds anoniem. Niemand weet ervan. Ik ontdenk en volg alles op een afstand en herken me in bijna alles wat geschreven word over deze zaak. Ja ook ik was één van Laenens jongen. Een zoon aan huis. Of moet ik zeggen in bed... want zoals in bijna ieder verhaal terugkomt speelde seksualiteit zeker een grote rol. "Niets moet maar alles kan" een geliefde uitspraak van Gie. Ja ook ik begrijp de rol van Mieke niet. Maar wat me echt raakt is dat Sofie ook gemanipuleerd blijkt te zijn en zich eigenlijk een beetje belachelijk maakte in de nu alweer een paar jaar geleden TV reactie. Hoeveel van wat er echt gebeurd is heeft hij haar echt verteld? Of was het de gemanipuleerde versie de ook zij vertelde? Ben je al een puber op je elfde ? Want 11 was ik toen ik kind aan huis werd bij de Laenens.
Ikzelf heb nooit de drang gevoeld om naar de rechtbank te stappen, en denk dat ik ook geen mentale letsels aan dit deel van mijn verleden heb overgehouden, maar ik geef toe dat ik daar soms wel aan heb gedacht. Wel kan ik begrijpen dat het voor sommige jongens anders is. Dat de ervaringen met Gie echte lidtekens hebben nagelaten. En daarom voel ik me soms schuldig dat ik niet naar de politie ben gestapt om te zeggen; ja ook bij mij zaten zijn handen in mijn broek., zijn tong in mijn mond en zijn mond rond mijn penis.

Maar naar de politie ben ik dus niet gestapt en (misschien laf) volg ik slechts op een veilige afstand dit proces. Moeilijk is dat wel want, na de media hype enkele jaren terug, blijkt jou blog site de enige die nog aandacht aan dit onderwerp besteed en sporadisch updates maakt.

Wanneer komt er een uitspraak?

Anoniem zei

Tja, er zijn er veel,

Uitspraak op 11 juni 08

Anoniem zei

En? Uitspraak? Al nieuws?

J. zei

Hallo,

de uitspraak ik om voor mij onbekende redenen uitgesteld naar 30 juni.

Anoniem zei

Ah ok, bedankt voor de informatie. Ik dacht al dat de media de zaak volledig vergeten was. Dus, mogelijks zien en horen we meer van die kant binnen een paar weken.

Anoniem zei

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF30062008_027&ref=nieuwsoverzicht

De oorspronkelijke straf van 6 is teruggebracht naar 4 jaar effectief.

Anoniem zei

Bon, vier jaar wil in de praktijk zeggen dat hij nauwelijks een jaartje in de cel zal doorbrengen. En daarna? Opnieuw beginnen!

Jeugdauteur Gie Laenen vier jaar cel voor kindermisbruik

Gie Laenen. Foto VRT
Het Brusselse hof van beroep heeft vanochtend jeugdauteur Gie Laenen veroordeeld tot vier jaar effectieve gevangenisstraf voor het jarenlange seksueel misbruik van kinderen. Laenen had voor dezelfde feiten in Antwerpen nog zes jaar cel gekregen, maar die veroordeling was door het hof van cassatie verbroken.

Misbruik gemaakt van prestige
De feiten vonden plaats tussen 1978 en 2005. In die periode randde Laenen 25 jongens tussen 11 en 16 jaar aan. De schrijver van 'Paultje, ze gaan weer vechten' en 'Spoken' deed dat door misbruik te maken van zijn prestige als auteur van jeugdboeken en organisator van toneelworkshops.

Lessen artistieke vorming
Laenen nodigde de slachtoffers bij hem thuis uit voor lessen in artistieke vorming en liet sommigen van hen zelfs bij hem logeren. Tijdens die lessen ging Laenen steeds verder en begon de jongens aan te raken en massages te geven. Het eindigde ermee dat hij bij hen onder de douche stapte of met hen in bed kroop. Zijn vrouw was op de hoogte van de praktijken maar ondernam er nooit iets tegen.

Mildere straf
De schrijver werd in december 2005 voor deze feiten door het Antwerpse hof van beroep veroordeeld tot zes jaar cel. Het hof van cassatie maakte die veroordeling evenwel ongedaan en verzond de zaak naar het hof van beroep van Brussel. Dat heeft Laenen nu een mildere straf van vier jaar gegeven omdat de redelijke termijn overschreden zou zijn.

Niet eerste veroordeling
Het is niet de eerste veroordeling die Laenen oploopt voor kindermisbruik. In 1973 veroordeelde de correctionele rechtbank van Turnhout hem al eens tot drie jaar cel, waarvan één jaar effectief, omdat hij veertien leerlingen van het Klein Seminarie in Hoogstraten had aangerand. Laenen gaf toen les op die school. belga/eb)
30/06/08 13u47

Anoniem zei

Ze draaien hier op de Nederlandse TV een herhaling af van 10 voor Taal uit 1990, met in het Vlaamse team -jawel- Gie Laenen... Toen was veel nog verborgen...

Anoniem zei

Ik ben ook één van de jongens... Gerechtigheid is zoek... Onverstaanbaar voor mij! En pijnlijk...

Blog-eigenaar zei

Beste, ik begrijp je gevoelens enigszins, want zulk een trauma kan heel ver reiken en heel subtiel een impact hebben op werk, liefde enz. Anderzijds heeft Gie Laenen wel in de gevangenis gezeten en is hij naar mijn weten momenteel thuis met een enkelband, het gerecht heeft dus toch zijn werk gedaan, al heb jij daar misschien niet veel aan omdat je niet bij het proces betrokken was?

Blog-eigenaar zei

Correctie, Gie Laenen zijn straf is ingegaan in juni 2009, dus normaal was die afgelopen in mei 2013.